Blog

  • Home
  • Blog
  • Verbeter uw SEA campagne, Google Shopping in uw webshop

Verbeter uw SEA campagne, Google Shopping in uw webshop

Wat is Google Shopping?

Google Shopping helpt kopers bij het vinden en kopen van producten in online en fysieke winkels (bron: Google).

Als u producten in Google Shopping plaatst dan kunnen kopers uw producten vinden in de Google Shopping search engine www.google.nl/shopping. Uw producten worden weergegeven met prijs, verzendkosten en afbeeldingen. U kunt uw producten dus op een speciale manier extra onder de aandacht brengen bij uw klanten.

Het weergeven van een product met afbeelding en andere kenmerken uit uw webshop, zoals bijvoorbeeld prijs en verzendkosten, wordt ook wel Product Listing Ads (PLA) genoemd.

Google Shopping als prijsvergelijker

Een potentiële klant heeft direct een overzicht van uw producten maar ook van die van uw concurrenten. Voor uw conversie is het dus van belang dat uw producten zich onderscheiden van die van uw concurrent en dat uw prijzen vergelijkbaar zijn met die van uw concurrent.

Resultaten in Google Shopping van Plastic Vloerkleden.

Naast de weergave in de Google Shopping search engine worden uw producten als gesponsorde resultaten getoond in het reguliere zoekscherm van Google. Ook hier krijgen uw producten dus extra aandacht.

Uw producten als gesponsorde koppeling in het resultaat.

Daar zit dan ook direct het addertje onder het gras. Om Google Shopping te gebruiken moet u beschikken over een actief AdWords account. Deze regel is in Nederland ingevoerd in februari 2013. Voorheen kon u Google Shopping kostenloos gebruiken. Als u dus een koppeling met Google Shopping tot stand heeft gebracht in uw webshop dan moet deze gekoppeld worden aan een AdWords campagne.

Merchant Center account aanmaken

Voordat u Google Shopping kunt gebruiken moet u een aantal stappen uitvoeren. U begint met het aanmaken van een Merchant Center Account (ook wel Handelscentrum genoemd). Uw Merchant Center dashboard geeft u een overzicht van uw producten en de status van uw producten.

Merchant Center Dashboard, een overzicht van uw producten.

In het Merchant Center vult u de gegevens van uw webshop in en maakt u de koppeling met uw AdWords account. Als u een account aangemaakt heeft dan kunt u verder gaan met het configureren van uw TweeGo webshop.

Gegevens feed aanmaken

In uw TweeGo webshop maakt u zogenaamde gegevens feed aan. Een feed is een opsomming van uw producten. Het opstellen van een dergelijke feed is een technische handeling. Gelukkig hoeft u daar bij een TweeGo webshop niet over na te denken. Uw taak is om ervoor te zorgen dat uw producten compleet zijn ingevuld en dat u de feed koppelt aan uw merchant center account. Heeft u de koppeling eenmaal ingesteld dan verloopt het verversen van uw producten automatisch.

In de tutorial "Google Shopping activeren in uw Webshop" worden de benodigde stappen in detail doorlopen.

AdWords account koppelen

Als laatste stap moet u een AdWords account koppelen aan uw Merchant Center account.

Uw AdWords Account koppelen aan uw merchant center account.

Als u al beschikt over een AdWords account dan kunt u uw AdWords account ID koppelen aan uw merchant center account. Heeft u nog geen AdWords account dan kunt u direct een AdWords account aanmaken en koppelen aan uw merchant center account.

Als u een nieuw AdWords account aanmaakt kunt u de stappen op het scherm volgen.

Koppelt u een bestaand account dan moet u in uw AdWords account een nieuwe campagne aanmaken van het type "Alleen in het zoeknetwerk". Bij het aanmaken van deze nieuwe campagne geeft u aan "Advertenties met productvermeldingen".

Advertenties met productvermeldingen in Google AdWords.

Als u een campagne aangemaakt heeft en uw producten zijn goedgekeurd door Google dan worden uw producten in Google Shopping getoond.

Wilt u zelf Google Shopping activeren en uw campagne inrichten lees dan de tutorial "Google shopping activeren in uw webshop". Wilt u het inrichten van een Google Shopping campagne uitbesteden dan kan dat ook. Neem contact met ons op en wij stellen voor u een gepaste offerte op.

Terug naar het overzicht

Laat een reactie achter

Twitter icon YouTube icon Facebook icon LinkedIn icon RSS icon