Google Shopping activeren in uw webshop
Een koppeling tussen Google Shopping en uw webshop is eenvoudig te realiseren in TweeGo. De koppeling werkt op basis van een zogenaamde gegevensfeed. Dat wil zeggen dat Google contact maakt met uw webshop en de producten ophaalt. Eenmaal goed ingesteld worden uw producten dus automatisch geüpdatet in Google Shopping. U kunt Google Shopping alleen gebruiken als u een AdWords campagne heeft lopen. Zonder AdWords kunt u Google Shopping niet meer gebruiken (dit was voorheen wel mogelijk).
1. Google Shopping activeren in uw webshop
In deze tutorial gebruiken we als voorbeeld de webshop www.plasticvloerkleden.nl. We beginnen met het inschakelen van Google Shopping in uw webshop.
1. Navigeer naar 'Webshop > Instellingen':
2. Doorloop de stappen en antwoord "Ja" op de vraag in stap 5 of u Google Shopping wilt activeren:
3. Doorloop de rest van de stappen in de instellingen. In het startscherm van uw webshop wordt een nieuw blok geplaatst met daarin een overzicht van de taken die u moet uitvoeren om Google Shopping te gebruiken. In de volgende stappen lopen we door deze taken heen:
2. Productgroep categorie aanmaken
De kans is groot dat u uw producten al gecategoriseerd heeft met behulp van tagging. Voor Google Shopping is tagging belangrijk om uw producten in de juiste categorie te plaatsen.
Een speciale categorie is de productgroep categorie. Heeft u bijvoorbeeld een webshop in woonaccessoires dan kunt u een categorie aanmaken met de naam "Woonaccessoires" van het type productgroep. In deze categorie maakt u dan bijvoorbeeld de tags "Meubels", "Kleden" en "Kussens" aan. De tags stellen uw productgroepen voor. U koppelt uw producten daarna aan deze tags. Heeft u aan één productgroep categorie niet genoeg dan kunt u een tweede aanmaken. Bijvoorbeeld de categorie "Lifestyle" waar u bv. de productgroepen (tags) "Tassen" en "Kids" in creëert.
Voor de meeste webshops is één productgroep categorie voldoende.
1. Navigeer naar 'Webshop > Tagging':
2. Klik op 'Toevoegen' om een nieuwe categorie toe te voegen:
3. Vul het veld 'Omschrijving' in en zorg dat 'Categorie type' op 'Product groep' staat:
4. Klik op 'Opslaan'.
3. Productgroepen aanmaken
Zodra u een productgroep categorie heeft aangemaakt kunt u productgroepen aanmaken. De productgroepen worden gekoppeld aan een Google Shopping categorie. Als voorbeeld nemen we een productgroep 'Manden'. Google wil graag weten in welke Google Categorie de producten in deze productgroep vallen. Google gebruikt hiervoor een zogenaamde Taxonomie (Taxonomie is de wetenschap van het indelen van individuen of objecten in groepen. Bron: Wikipedia)
Een doorsnede van de taxonomie ziet er als volgt uit:
U moet dus uw productgroep koppelen aan een categorie uit de Google Taxonomie.
1. Selecteer de zojuist aangemaakte productgroep categorie en klik op 'Tags':
2. Klik daarna op 'Toevoegen':
3. Vul een omschrijving en paginanaam in en gebruik de uitklaplijsten achter het veld 'Externe categorie' om de juiste Google categorie te kiezen. Via de link 'Google taxonomy bekijken' kunt u ook handmatig een categorie uit de Google Taxonomie kiezen en in het veld plakken. In het voorbeeld kiezen we de categorie 'Huis en tuin > Decoratie > Manden'. Deze sluit het beste aan bij de gekozen productgroep 'Manden'.
4. Klik op 'Opslaan' en voeg eventueel meer productgroepen op deze manier toe.
4. Merk categorie aanmaken
Naast een productgroep categorie moet u ook een merk categorie aanmaken. Dit werkt op dezelfde manier als stap 2 'Productgroep categorie aanmaken'. Echter bij het veld 'Categorie type' selecteert u 'Merk':
5. Merken aanmaken
Nadat u de categorie van het type 'Merk' heeft aangemaakt voegt u de merken van de producten waarin u handelt toe. Dit werkt op dezelfde manier als stap 3 'Productgroepen aanmaken'. U stelt echter geen taxonomie bij de merken in.
6. Producten koppelen aan merk en productgroepen
Uw productgroepen en merken zijn aangemaakt. U kunt nu uw producten koppelen aan de productgroepen en merken. Producten die u wilt aanmelden voor Google Shopping moeten in minimaal 1 productgroep geplaatst worden.
1. Navigeer naar 'Webshop > Producten':
2. Klik op 'Toevoegen' om een nieuw product toe te voegen of op 'Wijzigen' om een bestaand product te koppelen aan een productgroep en merk. In het overzicht van producten is zichtbaar welke producten aan een merk en productgroep zijn gekoppeld:
3. Doorloop de stappen van het wijzigen/toevoegen-productproces en koppel in stap 2 de juiste productgroep(en) en het juiste merk:
U kunt uw producten één voor één nalopen en deze aan de juiste productgroep en merk koppelen. Als u echter een selectie van uw producten op basis van een tag of zoekwoord kunt maken dan kunt u de koppeling via een batch bewerking uitvoeren. Bekijk voor meer informatie de blog "batch bewerken van webshop producten" en de tutorial "batch bewerken van webshop producten".
Als u alle stappen succesvol heeft doorlopen ziet u de Google Shopping feeds in het startscherm van uw webshop verschijnen:
7. Product informatie
Voor correcte weergave in Google Shopping moet u nog een aantal eigenschappen per product instellen. Deze eigenschappen vindt u onder het kopje 'Product informatie' in de eerste stap bij het toevoegen of wijzigen van een product:
1. Conditie
Geef met dit veld de conditie van uw product aan. U heeft de keuze uit de volgende opties:
- Nieuw, dit product is nieuw.
- Gebruikt, dit product heeft al een eerdere eigenaar gehad.
- Opgeknapt, dit product heeft een eerdere eigenaar gehad maar is opgeknapt.
Standaard is de instelling "Nieuw".
2. Handgemaakt/ antiek
Om uw producten goedgekeurd te krijgen in Google Shopping moet u uw producten voorzien van een merk en een barcode of een nummer fabrikant. Een merk heeft u ingesteld via de Merk categorie. Handgemaakte producten of antieke producten beschikken niet over een barcode of nummer fabrikant. In deze uitzonderlijke gevallen kunt u het vinkje 'Handgemaakt/ antiek' aanzetten. U bent dan niet verplicht om de barcode of nummer fabrikant in te vullen.
3. Nummer fabrikant (MPN) & Barcode
Zijn uw producten niet handgemaakt of antiek dan moet u een nummer fabrikant of barcode bij uw producten invoeren.
8. Feeds koppelen aan Google Merchant account
- Ga naar het Google Merchant Center en login in met uw Google Merchant account.
- Klik op 'Gegevensfeeds':
3. De feeds welke zijn aangemaakt in uw TweeGo webshop moet u hier toevoegen. Klik op 'Nieuwe gegevensfeed'.
4. Vul bij doelland 'Nederland' in en bij 'Bestandsnaam gegevensfeed' een naam, bv. 'Manden' en klik op 'Wijzigingen opslaan':
5. De feed verschijnt nu in het overzicht. Klik op 'Instellingen':
6. Selecteer als bestandsindeling 'XML' en klik op 'Wijzigingen opslaan':
7. Klik daarna op 'Schema maken':
8. Bij een gemiddelde webshop is één maal per week vernieuwen voldoende. Stel in de bovenste velden 'Wekelijks' en een willekeurige dag en tijd in:
9. Vul in het veld 'Feed-URL' de link van de shopping feed van uw TweeGo webshop in. Klik in het startscherm van uw webshop op de feed link en kopieer de waarde uit de adresbalk van de browser in het 'Feed-URL' veld:
10. Klik tot slot op 'Schema maken en nu ophalen'.
Uw webshop is nu gekoppeld aan Google Shopping!
(Deze tutorial is opgenomen met een oudere versie van het systeem waardoor instructies mogelijk afwijken van de werkelijkheid.)