BTW en uw verzendkosten
Over de verzendkosten die u bij een bestelling in rekening brengt, draagt u omzetbelasting (BTW) af aan de belastingdienst. Wat veel webwinkeliers echter over het hoofd zien is dat PostNL geen BTW in rekening brengt en dat u deze dus niet kunt terugvorderen. Houdt u hier rekening mee anders kan u dat geld kosten.
Wanneer u een pakket aanbiedt aan een loket van PostNL, betaalt u € 6,75 per standaardpakket. U zult op de bon geen BTW terugvinden, omdat PostNL in de wet postverkeer en in de wet omzetbelasting is vrijgesteld van btw verplichtingen. Dit betekent voor u dus dat u van die € 6,75 niets terugkrijgt van de belastingdienst.
Een rekensommetje: U koopt een pakketzegel van € 6,75 en brengt dit bedrag in rekening bij uw klant. Uw klant moet over dit bedrag BTW betalen, die u vervolgens afdraagt aan de belastingdienst. De klant betaalt voor de verzendkosten dus € 6,75 – 19% = € 5,67. U draagt per pakket € 1,08 af aan de belastingdienst. Met een BTW tarief van 21% is dat zelfs € 1,17!
Als u een andere verzender gebruikt kan het zijn dat u wel BTW moet afdragen. Controleer in ieder geval altijd of u wel of geen BTW betaalt aan uw verzender. U betaalt het namelijk wel aan de belastingdienst.
Wanneer u als ondernemer pakketten verstuurt met PostNL, kunt u op de website onlineverzendservice zelf verzendetiketten aanmaken en uitprinten. Wanneer u een account aanmaakt en uw BTW nummer invult, gaat u BTW betalen. PostNL geeft 50 cent korting per pakket. U rekent € 7,44 af, maar kunt de BTW terugvorderen en uiteindelijk betaalt u € 6,25 per pakket. Per transactie krijgt u een factuur met het BTW bedrag erop. Het loont dus om hiervan gebruik te maken.
Terug naar het overzicht