Blog

BTW en uw verzendkosten

Over de verzendkosten die u bij een bestelling in rekening brengt, draagt u omzetbelasting (BTW) af aan de belastingdienst. Wat veel webwinkeliers echter over het hoofd zien is dat PostNL geen BTW in rekening brengt en dat u deze dus niet kunt terugvorderen. Houdt u hier rekening mee anders kan u dat geld kosten.

Wanneer u een pakket aanbiedt aan een loket van PostNL, betaalt u € 6,75 per standaardpakket. U zult op de bon geen BTW terugvinden, omdat PostNL in de wet postverkeer en in de wet omzetbelasting is vrijgesteld van btw verplichtingen. Dit betekent voor u dus dat u van die € 6,75 niets terugkrijgt van de belastingdienst.

Een rekensommetje: U koopt een pakketzegel van € 6,75 en brengt dit bedrag in rekening bij uw klant. Uw klant moet over dit bedrag BTW betalen, die u vervolgens afdraagt aan de belastingdienst. De klant betaalt voor de verzendkosten dus € 6,75 – 19% = € 5,67. U draagt per pakket € 1,08 af aan de belastingdienst. Met een BTW tarief van 21% is dat zelfs € 1,17!

Als u een andere verzender gebruikt kan het zijn dat u wel BTW moet afdragen. Controleer in ieder geval altijd of u wel of geen BTW betaalt aan uw verzender. U betaalt het namelijk wel aan de belastingdienst.

Wanneer u als ondernemer pakketten verstuurt met PostNL, kunt u op de website onlineverzendservice zelf verzendetiketten aanmaken en uitprinten. Wanneer u een account aanmaakt en uw BTW nummer invult, gaat u BTW betalen. PostNL geeft 50 cent korting per pakket. U rekent € 7,44 af, maar kunt de BTW terugvorderen en uiteindelijk betaalt u € 6,25 per pakket. Per transactie krijgt u een factuur met het BTW bedrag erop. Het loont dus om hiervan gebruik te maken.

Terug naar het overzicht
Movealong,11-11-2016 @ 15:48
Movealong Vind het niet zo handig als je als winkelier zijnde over het hoofd ziet dat PostNL geen BTW in rekening brengt.
Koeriertjenodig,12-01-2017 @ 11:22
Koeriertjenodig Interessant om te lezen, ik wist niet hoe dit precies zat. Bedankt voor het delen! Groet Stan
Marc,02-03-2017 @ 11:50
Is dit discriminatie? Alle andere vervoerders moeten wel gewoon belasting betalen voor hetzelfde werk als PostNL....
Marco,09-08-2017 @ 15:34
Marco Ik snap er nog niks van, sorry. Even niet naar de huidige tarieven kijken maar de bovenstaande tarieven gebruiken:

Ik koop als webshopeigenaar een online verzendetiket voor €6,25 (na terugontvangst van BTW, €7,56 incl 21% BTW).

Ik reken voor verzending het "gebruikelijke" tarief wat een klant zelf ook zou betalen als hij zelf een pakket zou versturen, €6,75 (hoger zou een klant niet logisch vinden lijk mij).

Op de factuur moet ik dan zetten: verzendkosten €6,75 (ex BTW €5,78 + €1,17 BTW). Die €1,17 draag ik af aan de belastingdienst.

Ik heb bij aankoop van de pakketzegel een klein voordeeltje gehad t.o.v. wat ik vraag: €6,75 - €6,25 = €0,50. MAAR, omdat ik die €1,17 nog moet afdragen, schiet ik er alsnog €0,67 bij in (€1,17 - €0,50).

Dus ondanks dat je als ondernemer iets goedkoper je pakketzegels kunt kopen, moet je naar je klant eigenlijk een hoger bedrag voor verzendkosten vragen dan wat hij zelf zou betalen (en mijns inziens bereid zou zijn om te betalen), om er geen geld op toe te leggen?
Arti,01-10-2018 @ 19:52
Je kunt ook gebruik om pakketten te versturen met DPD via http://pakkettenversturen.nl.
Dan betaal je bij voorbaat al minder en is de BTW tegen 21% gewoon gespecificeerd.
Ik doe dit nu al enige tijd en ben zeer tevreden.
Packaging.nl,25-07-2019 @ 16:16
Zelf maken wij regelmatig gebruik van DPD. Het voordeel hiervan is dat de 21% gespecificeerd is. Echter is PostNL vaak beter in leveren. Dit maakt de keuze voor de ondernemer soms ingewikkeld. Kies je voor je portemonnee of kies je voor een betere leveringstijd.

Laat een reactie achter

Twitter icon YouTube icon Facebook icon LinkedIn icon RSS icon