Blog

  • Home
  • Blog
  • Website maken met TweeGo, deel 4 van 4

Website maken met TweeGo, deel 4 van 4

Zoekmachine optimalisatie

Voordat u begint met het verbeteren van de vindbaarheid van uw website in zoekmachines moet u zich afvragen of het de investering in tijd en/of geld waard is. Woont u bijvoorbeeld in een dorp of kleine stad en beperkt uw doelgroep zich tot uw woonplaats dan is het soms verstandiger om het adres van uw website te communiceren via advertenties in een lokaal dag/weekblad, uw bedrijfsauto of bv. sponsoring van lokale verenigingen i.p.v. te investeren in zoekmachine optimalisatie.

Is uw doelgroep echter groter dan het deel dat u via voornoemde methoden kunt bereiken dan is het verstandig om te investeren in zoekmachine optimalisatie. Over het onderwerp zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO(Search Engine Optimization), zijn complete boekwerken geschreven en ook op internet is een overvloed aan informatie over dit onderwerp te vinden. Via deze blog presenteren we een eenvoudig stappenplan waarmee u in ieder geval een begin kunt maken met het verbeteren van uw vindbaarheid in Google(we gaan voor het gemak uit van deze zoekmachine).

Het doel van een zoekmachine is om content te vinden die zo goed mogelijk aansluit bij een ingevoerde zoekopdracht. Er zijn grofweg twee zaken waar Google naar kijkt voor de plaatsing van uw website(eigenlijk een pagina uit uw website) in de zoekresultaten:

  1. Is de inhoud van de pagina goed van structuur en sluit de inhoud aan bij de ingevoerde zoekopdracht?
  2. Wordt er veel gelinkt vanuit andere websites naar deze pagina en zijn dit kwalitatief goede links?

Het optimaliseren van een website voor punt 1 wordt ook wel 'On-Page SEO' genoemd. Het optimaliseren van een website voor punt 2 wordt ook wel 'Off-Page SEO' genoemd.

1     Is uw website al geïndexeerd door Google?

Voordat u uw website gaat optimaliseren is het verstandig om eerst te controleren of de website al geïndexeerd is door Google. Dit kunt u doen door 'site:' gevolgd door de volledige url van uw website, bv. 'http://www.abc-accountants.nl' in het zoekveld van Google in te voeren, bv. 'site:http://www.abc-accountants.nl'.

Worden er geen zoekresultaten getoond dan kunt u uw site aanmelden bij Google.

2    Zoektermen identificeren.

Voordat u begint met het optimaliseren van uw website kunt u het beste de zoektermen identificeren waarmee een potentiële klant naar uw organisatie zoekt. Verplaats u in uw doelgroep en bedenk waar zij naar zouden zoeken als zij van uw diensten gebruik willen maken. Om het voorbeeld van de accountant aan te halen: in dit geval zal uw doelgroep waarschijnlijk direct op 'accountant' of 'accountantskantoor' zoeken. De autocomplete functie van google laat veelgebruikte zoektermen zien:

Autocomplete van Google

Wanneer er echter op accountant wordt gezocht worden er 145.000.000 resultaten gevonden:

Zoeken op accountant in Google

In dit geval wordt het erg moeilijk om op de eerste 10 pagina's van de zoekresultaten te verschijnen met deze zoekterm, laat staan op de eerste pagina of als eerste resultaat. Aangezien deze term ook nog vrij commercieel is zullen uw concurrenten ook hard hun best doen om hun website te optimaliseren voor deze term. Dit maakt het nog moeilijker om hoog te scoren in de zoekresultaten.

Aan wat voor zoektermen moet u dan denken?
U kunt het beste uw zoekterm verbreden, bv. door te zoeken op 'Accountant +plaatsnaam':

Zoeken op accountant en plaatsnaam in Google

In het voorbeeld komen nu maar 18.800 resultaten terug. Het wordt dan al een stuk makkelijker om hoog te scoren in de zoekresultaten. Op deze manier kunt u meerdere zoektermen identificeren en de meest interessante kiezen waarmee u gaat optimaliseren. In de praktijk is het verstandig om niet op één paard te wedden maar ter illustratie gaan we uit van één zoekterm.

3     On-Page SEO

Nadat u een zoekterm heeft geïdentificeerd kunt u het beste beginnen met 'On Page SEO'. De belangrijkste punten van dit proces worden hieronder beschreven.

1. EMD (Exact Match Domain)

Hecht u erg veel belang aan een specifieke zoekterm dan kunt u overwegen om de zoekterm in uw domeinnaam te verwerken. Een dergelijke domeinnaam wordt ook wel een EMD(Exact Match Domain) genoemd. Meer informatie hierover in de vorige blog: Website maken met TweeGo, deel 3 van 4. In plaats van bv. www.abc-accountants.nl wordt uw domeinnaam dan www.accountant-juinen.nl

2. Pagina maken

De tweede stap van het 'On Page SEO' proces bestaat uit het kiezen of maken van een pagina waarvoor u gaat optimaliseren. Bij het maken van een pagina moet u zoekmachine-technisch op de volgende zaken letten:

  • De naam van de pagina.
    Het is aanbevolen om de zoekterm in de url terug te laten komen. Wanneer u een EMD heeft is dit op alle pagina's van uw website het geval. In het andere geval kunt u een pagina maken met de zoekterm als paginanaam, bv. http://www.abc-accountants.nl/accountant-juinen
    Pagina naam instellen
  • De titel en omschrijving van de pagina.
    Nog belangrijker is het om de zoekterm in de titel en omschrijving van de pagina te verwerken.

    De titel en soms ook de omschrijving van een pagina verschijnen in de zoekresultaten van Google:
    Titel en omschrijving in zoekresultaat Google
  • De keywords van een pagina.
    Aan de 'keywords', ofwel sleutelwoorden van een pagina hecht Google weinig belang meer. Deze werden vroeger misbruikt om gemakkelijk hoog te scoren in zoekmachines door ze vol te proppen met zoektermen. Het is dan ook af te raden om van deze techniek gebruik te maken. Wanneer u de keywords wel invult gebruik er dan niet meer dan dertig en zorg dat ieder sleutelwoord ook minimaal één keer in de inhoud van de pagina voorkomt.

3. Pagina inhoud

De derde en laatste stap van het 'On Page SEO' proces bestaat uit het invoeren van content. O.a. de volgende punten zijn zoekmachine-technisch van belang bij het invoeren van content.

  • Verwerk de zoekterm in de hoofdtitel van de pagina. Dit is een titel van het type 'h1'. Zorg dat er maar één hoofdtitel op de pagina staat.
    Zoekterm in hoofdtitel verwerkt
  • Schrijf een tekst waarin de zoekterm meer keren voorkomt. Gaat het om een samengestelde zoekterm verwerk dan de losse woorden van de zoekterm ook in de tekst. Forceer het gebruik van de zoekterm echter niet. Wanneer de zoekterm onnatuurlijk vaak voorkomt in de tekst kan Google dit als een poging tot manipulatie van de zoekresultaten zien en uw website lager waarderen.
  • Maak gebruik van afbeeldingen en verwerk de zoekterm in de 'alternatieve tekst' van de afbeelding.
    Verwerk de zoekterm in de alt-text van een afbeelding

Een voorbeeld van geoptimaliseerde content:

Geoptimalizeerde pagina inhoud

4     Off-Page SEO

Nadat een pagina is geoptimaliseerd voor een bepaalde zoekterm bestaat de laatste stap van het SEO-proces uit het verkrijgen van backlinks naar deze pagina. Backlinks zijn links van andere websites naar uw website. Het verkrijgen van backlinks, ook wel 'linkbuilding' genoemd, vindt buiten uw website plaats en valt daarom onder 'Off-Page SEO'.

Iedere link vanuit een andere website naar uw website wordt door Google als een stem op uw website gezien. Wordt de website die naar uw website linkt door Google hoog gewaardeerd dan heeft de stem meer gewicht. Een hoge waardering voor een pagina komt tot uiting in de pagerank van deze pagina.

De beste backlinks komen van pagina's met een hoge pagerank en hebben uw zoekterm in de linktekst verwerkt. Bijvoorbeeld een link met de tekst 'Op de website van abc-accountants uit Juinen...' Bij het verkrijgen van backlinks is het vaak moeilijk om invloed op de omschrijvende tekst van de link uit te oefenen. Om die reden brengt het hebben van een EMD extra voordelen met zich mee. Wanneer een andere website naar uw website linkt zullen zij vaak de domeinnaam van uw website in de link tekst verwerken, bv. http://www.accountant-juinen.nl/blog/belastingtarieven. Doordat u uw gewenste zoekterm in de domeinnaam heeft verwerkt is deze automatisch in de link tekst opgenomen.

Welke manieren zijn er om kwalitatief goede backlinks te krijgen?

  • Natuurlijke backlinks
    Verreweg de hoogst kwalitatieve backlinks zijn 'natuurlijk' verkregen links. Heeft een pagina interessante content dan is de kans groot dat deze vrijwillig vanuit andere websites wordt gelinkt. Dit is de manier waarop Google het ontstaan van backlinks het liefst ziet. Omdat een pagina gericht op de zoekterm 'accountant juinen' niet snel vrijwillig gelinkt zal worden is het raadzaam om in dit geval de TweeGo blog module te installeren. Door het plaatsen van interessante artikelen in een blog is de kans om gelinkt te worden veel groter. Door op de blog pagina een beschrijvende link naar de 'accountant juinen' pagina te plaatsen(bv. via het hoofdmenu) ontvangt deze pagina indirect ook een stem van de externe website. Het verkrijgen van natuurlijke backlinks is echter wel een passieve en tijdrovende manier om backlinks te verkrijgen.
  • Linkpagina's/directories.
    Uw website aanmelden bij linkpagina's is een minder tijdrovende manier om backlinks te verkrijgen. Deze links zijn wel vaak van mindere kwaliteit dan natuurlijk verkregen backlinks. Een aantal voorbeelden van linkpagina's zijn: startpagina.nl, startkabel.nl, dmoz.org en yahoo.com.
  • Leverancier vermeldingen.
    Een relatief makkelijke manier om backlinks te verkrijgen is via een vermelding op de website van uw leverancier(s). Aangezien u producten of diensten bij uw leverancier afneemt is deze sneller geneigd om uw verzoek tot het plaatsen van een backlink in te willigen.
  • Links ruilen.
    Een vierde manier om backlinks te krijgen is om links te ruilen met organisaties gerelateerd aan uw branche. In ruil voor het plaatsen van uw link op hun website plaatst u een link naar hen op uw website. Deze manier van linkbuilden is gemakkelijk maar wel enigszins riskant. Linkt u namelijk naar een 'slechte' website, dwz. een website welke door Google is afgewaardeerd door het gebruik van 'black-hat' technieken dan loopt u de kans om zelf ook afgewaardeerd te worden.
  • Commentaar plaatsen in blogs/forums.
    Op sommige blogs en fora is het mogelijk commentaar te plaatsen met een link naar uw website. Omdat deze techniek echter veel door spammers wordt gebruikt zijn dit vaak redirect links of zijn deze voorzien van een 'rel="nofollow"' attribuut waarde. De link telt dan niet meer als stem op uw website maar is nog steeds nuttig om meer bezoekers naar uw website te trekken.

Tot slot een aantal handige links om u verder op weg te helpen op het gebied van SEO.

Terug naar het overzicht
Negeso CMS,09-04-2015 @ 10:42
Negeso CMS bedankt voor artikel
TEREZA,27-05-2024 @ 20:00
TEREZA Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu što sam naišao na gospodina Harry Bryan, izvršnog direktora SMART LOAN FUNDS, imaju sjedište u Americi, a također djeluju u svim europskim zemljama. Dobio sam savjet kolege i savjetovat ću svima koji trebaju zajam da koriste njihove usluge kako bi izašli iz financijskih poteškoća, možete ih kontaktirati putem e-pošte (smartloanfunds@gmail.com} WHATSAPP: {+385 91 560 8706} Brzo kontaktirajte danas i dobijte svoj zajam od njih na stopu od 3 %. Obećajte da ćete reći ljudima i podijeliti njegov dobar rad nakon što dobijete zajam.

Laat een reactie achter

Twitter icon YouTube icon Facebook icon LinkedIn icon RSS icon