Blog

  • Home
  • Blog
  • Website maken met TweeGo, deel 1 van 4

Website maken met TweeGo, deel 1 van 4

Invullen van content

Hoewel het aanmaken van een website eenvoudig is, begint het echte werk pas daarna, nl. het maken en invullen van pagina's. Mogelijk stelt u zich echter de vraag:
Hoe begin ik? Om die reden publiceren wij in de komende tijd een 4-delige serie blogs die de belangrijkste vragen beantwoorden bij het maken van een website.

In het eerste deel presenteren we een stappenplan voor het belangrijkste onderdeel bij het maken van een website, nl. het invoeren van teksten, links en afbeeldingen, ofwel 'content'. Hoe uniek en uitgekiend het ontwerp van uw website ook is, het succes van uw website is voor het grootste deel afhankelijk van goede content. Vandaar de uitdrukking 'Content is King'.

1    Informatie verzamelen.

Informatie structureren

Voordat u begint met het invoeren van informatie op uw website is het verstandig om al uw teksten en afbeeldingen te verzamelen.

Wat voor teksten moet ik op mijn website zetten?
Wat ons betreft mogen de volgende drie zaken op geen enkele (bedrijfs)website ontbreken:

  1. Uw bedrijfsnaam
    Vanzelfsprekend moet uw bedrijfsnaam prominent in beeld staan. Uw bedrijfsnaam plaatst u meestal in de 'header' van uw website. Dit is de bovenste balk in de website. De header verschijnt standaard op iedere pagina binnen uw website. Het voordeel hiervan is dat een bezoeker die op uw website komt via bv. een pagina 'diensten' meteen de identiteit van uw website kan afleiden. U kunt uw bedrijfsnaam in de vorm van tekst in de header plaatsten maar deze kan ook in een logo-afbeelding zijn verwerkt.
  2. Uw contactgegevens
    Het komt tegenwoordig niet vaak meer voor maar in de begindagen van het web kwam men nog wel eens bedrijfswebsites zonder contactgegevens tegen. Om deze fout te voorkomen hebben wij in al onze voorbeeld ontwerpen een pagina genaamd 'contact' opgenomen. Ook staan er voorbeeld contactgegevens in de rechterkolom van het standaard ontwerp. U kunt er ook voor kiezen om uw contactgegevens in uw header of footer(de onderste balk in de website) te plaatsen. Op deze manier zijn uw contactgegevens op iedere pagina in de website zichtbaar. Let er wel op dat bij het plaatsen van een e-mailadres op uw website de kans op spam groter wordt. Dit komt omdat automatische processen websites doorzoeken op e-mailadressen. De meeste e-mailoplossingen hebben echter uitstekende spam-detectie waardoor ongewenste e-mails grotendeels worden tegengehouden.
  3. Een welkomstboodschap
    Vooral als uw bedrijfsnaam of logo niet meteen duidelijkheid verschaft over uw bedrijfsactiviteit is het belangrijk dat u op de home-pagina(de eerste pagina in uw website) een welkomstboodschap plaatst. De welkomstboodschap is vaak de eerste tekst die bezoekers van uw website lezen en verdient daarom bijzondere aandacht. In de welkomstboodschap vertelt u zo kort en bondig mogelijk wie u bent en wat u doet. Zo kan een bezoeker in een enkele oogopslag bepalen of uw website de informatie bevat waar hij/zij naar op zoek is.

Overige teksten
Wanneer u de drie belangrijkste teksten heeft opgesteld kunt u de overige teksten gaan vormen. Deze teksten kunnen het beste worden gemaakt door een aantal vragen te beantwoorden:

  • Wie ben ik of wat is de geschiedenis van mijn bedrijf? (over mij/ons)
  • Wie werken er in mijn bedrijf? (onze mensen)
  • Welke diensten of producten bied ik aan? (diensten/producten)
  • Welke projecten heb ik gedaan? (portfolio)
  • Voor wie heb ik gewerkt en/of met wie werk ik samen? (referenties/opdrachtgevers/partners)
  • Wat zijn de laatste ontwikkelingen in mijn branche? (nieuws)

2   Informatie structureren.

Informatie structureren

Nadat u al uw teksten heeft opgesteld is het tijd om de informatie te structureren. U kunt het beste met de inhoud van de home-pagina beginnen. Het is onverstandig om ellenlange teksten op uw home-pagina te plaatsen. Houd de teksten kort en bondig. Naast de welkomstboodschap en eventueel uw contactgegevens kunt u de home-pagina voor actualiteiten gebruiken, bijvoorbeeld het laatste nieuws uit uw branche, een recent afgerond project, een aanbieding of een nieuw product of dienst. Worden de teksten te lang dan kunt u een link in de tekst plaatsen welke naar een pagina met de volledige tekst leidt.

Voor de overige teksten kunt u het beste per onderwerp een aparte pagina aanmaken. Wanneer u bijvoorbeeld een accountantskantoor heeft groepeert u uw dienstenaanbod 'accountancy', 'bedrijfsadvies', 'belastingadvies', 'financiele administratie' en 'salarisadministratie' op een pagina 'diensten'. Wanneer u veel diensten aanbiedt of informatie over een dienst veel ruimte op een pagina inneemt dan kunt u iedere dienst een aparte pagina geven die weer onder de hoofdpagina 'diensten' valt.

Bij het structureren van informatie is het raadzaam om niet al te diepe hiërarchieën te maken. Websites met minder dan honderd pagina's hebben aan twee niveaus meestal genoeg.

3     Content invoeren in uw website.

Content invoeren in uw website

In de laatste stap kunt u beginnen met het maken van pagina's in uw TweeGo website. Hoe dit werkt wordt in de tutorial 'pagina's' uitgelegd. Zodra u de pagina's heeft aangemaakt kunt u deze in het hoofdmenu plaatsen. Dit proces wordt in de tutorial 'menu' uitgelegd. Daarna kunt u de teksten die u heeft verzameld op de pagina's gaan plaatsen. Een overzicht van dit proces wordt in de tutorial 'TweeGo introductie' gedemonstreerd. Het invoeren van content in detail(zoals het plaatsen van links en afbeeldingen) wordt in de elementen tutorials gedemonstreerd.

Bij het invoeren van content zijn er een aantal zaken waar u op moet letten i.v.m. de vindbaarheid in zoekmachines(in een volgend deel uit deze reeks gaan we hier uitvoeriger op in), nl.

  • Gebruik maar één titel van het type 'h1' op een pagina. Gebruik deze titel voor het hoofdonderwerp van de tekst/pagina.
  • Gebruik titels van het type 'h2' t/m 'h6' voor subonderwerpen. Hoe minder relevant het subonderwerp is hoe hoger het getal achter de h. Zorg wel voor een goede hiërarchie van titels. Gebruik geen h2's, h3's, h4's, h5's en h6's door elkaar.
  • Vul het veld 'Alternatieve tekst' in voor iedere afbeelding. De 'alt-tekst' moet zo goed mogelijk het onderwerp van de afbeelding beschrijven. 
  • Gebruik 'bullet' of numerieke lijsten voor opsommingen.
  • Gebruik zoveel mogelijk beschrijvende links. D.w.z. gebruik zo min mogelijk link teksten als 'lees meer' of '>>'. De tekst van een beschrijvende link reflecteert de inhoud van de gelinkte pagina.
  • Vul voor iedere pagina een titel en omschrijving in. Het invullen van een titel en omschrijving wordt gedemonstreerd in de tutorial 'pagina's' (vanaf 1:50 minuut).

Tot slot een aantal praktische tips:

  • Kijk hoe websites in uw branche zijn gemaakt.
  • Maak niet te lange teksten, deel verschillende onderwerpen op in pagina's.
  • Het maken van een website is een itererend proces. Een eerste opzet is meestal niet definitief.
  • Zorg dat uw contactinformatie eenvoudig te vinden is.
  • Breng uw bedrijfsnaam prominent in beeld en besteed bijzondere aandacht aan uw welkomstboodschap.
Terug naar het overzicht
Negeso,17-08-2016 @ 16:06
Negeso Leuk artikel. Alle informatie die nuttig zijn, dank je.

Laat een reactie achter

Twitter icon YouTube icon Facebook icon LinkedIn icon RSS icon