Blog

  • Home
  • Blog
  • Een website verhuizen, waar moet u op letten?

Een website verhuizen, waar moet u op letten?

Als u een bestaande website gaat verhuizen moet u een aantal voorbereidingen treffen voordat u de verhuizing in gang kunt zetten. In deze blog geven wij een opsomming van de belangrijkste aandachtspunten.

1. Is uw website klaar?

U kunt pas beginnen met het verhuizen van uw website als uw nieuwe website volledig is ingevuld. Denk daarbij ook aan het invullen van pagina titels en omschrijvingen. Als uw website verhuisd is dan komen uw klanten en zoekmachines uw website bekijken. Zorg voor een goede eerste indruk.

2. Heeft u een abonnement genomen?

Met TweeGo kunt u 2 weken vrijblijvend gebruik maken van uw tijdelijk domein (http://uwbedrijf.tweego.nl). Tijdens deze periode heeft u de volledige toegang tot uw website zonder restricties in de software. U kunt echter niet live gaan met uw website voordat u een abonnement genomen heeft. Heeft u aan 2 weken niet genoeg dan kunt u een abonnement nemen en verder gaan met het invullen van uw website. Uw domein kunt u later aan uw website koppelen. U heeft dus voldoende tijd om uw website of webshop helemaal in orde te maken voordat u live gaat.

3. En de pagina's van mijn huidige website?

Wat veelal vergeten wordt bij het verhuizen van een website is dat uw huidige website waarschijnlijk al gevonden wordt in zoekmachines. Omdat u verhuist naar een ander systeem is het aannemelijk dat uw paginanamen veranderen. Heeft u bijvoorbeeld een pagina genaamd http://www.uwbedrijf.nl/contact.php dan is deze pagina na het verhuizen niet meer beschikbaar. Vervolgens vindt een potentiële klant de pagina in de zoekmachine. Hij klikt op de link en krijgt dan een melding dat de pagina niet meer bestaat. U verliest een mogelijke klant en de zoekmachine verwijdert uw pagina.

In TweeGo kunt u dit oplossen door redirects in te stellen. Met een redirect stelt u in dat bijvoorbeeld de pagina /contact.php moet gaan verwijzen naar /contact (dus zonder .php). Als een bezoeker van uw website de oude pagina oproept dan wordt door TweeGo de nieuwe pagina geladen. Tevens wordt er een code meegestuurd zodat een zoekmachine weet dat er een nieuwe pagina voor in de plaats gekomen is (een zogenaamde 301 redirect). De zoekmachine zal aan de hand van deze code zien dat er een nieuwe pagina bestaat en trachten deze nieuwe pagina te indexeren. Zoekmachine blij en uw klant ook.

De redirects kunnen eenvoudig toegevoegd worden via de optie "Redirects" in de "CMS" module. Meer informatie over het invullen van de redirects vindt u in onze wiki.

4. En wat doe ik met mijn e-mail account?

Controleer goed of u bij uw huidige provider een e-mailbox heeft. Bestel voordat u de verhuizing in gang wilt zetten via het abonnementbeheerscherm in TweeGo de gewenste e-mailboxen. U verliest dan geen e-mail als de verhuizing van uw domein in gang gezet wordt. Heeft u bijvoorbeeld alleen de e-mailbox info@uwbedrijf.nl dan bestelt u deze via het abonnementbeheerscherm. Wij maken de mailbox aan voordat we uw domein verhuizen. Uw e-mail zal dan naadloos overgaan.

Vergeet u ook niet een backup te maken van uw mail bij uw inmiddels oude provider. In de e-mail tutorials van TweeGo vindt u veel informatie over het instellen van uw nieuwe e-mailbox.

5. Verhuizen van het domein

Staan alle lichten op groen dan kunt u overgaan tot het verhuizen van uw domein. Om een domein te verhuizen dient u bij uw huidige provider een autorisatie token op te vragen. Dit token heeft de TweeGo Support Desk nodig om de verhuizing uit te voeren. Bij een aantal providers kunt u het token online inzien en dus direct opvragen. Bij andere providers moet u dit via de helpdesk regelen. De TweeGo Support Desk zal u helpen bij het verkrijgen van een token en daarna de verhuizing van het domein in gang zetten.

Het verhuizen van een domein kan enige dagen in beslag nemen. Uw nieuwe website en e-mailbox zijn daarna live. 

Terug naar het overzicht

Laat een reactie achter

Twitter icon YouTube icon Facebook icon LinkedIn icon RSS icon